søndag den 8. marts 2020

Call center fanget på overvågningskamera: Telefonsvindlere grebet på fersk gerning



Hundredtusindvis af briter er hvert år ofre for telefonsvindel. Mange andre rammes i andre dele af verden – også i Danmark. Er du selv blevet ringet op af engelsktalende med en indisk eller pakistansk accent? Så se på video, hvem de er, og hvad deres skræmmende dagsorden egentligt er.

Du har sikkert hørt om eller selv oplevet uopfordret at blive ringet op af en engelsktalende person med indisk accent, der sagde, at han var fra Microsoft Support, og som mente, at der var et problem med din PC. Mod betaling via plastikkort var han villig til via fjernsupport over Internettet at afhjælpe problemet. Og der kunne blive hævet adskillige tusinde kroner på bankkontoen, hvis du gik med på det – og det selv om, der næppe har været noget galt med din PC. Mange lægger røret på og vil ikke tale med ”Microsoft Support”, men selv erfarne IT-folk er faldet i og gået med på det – så man skal være vågen og på vagt.  

Denne type svindel har normalt større succes i engelsktalende lande, hvor man er vant til at møde og tale med engelsktalende med udenlandsk accent. Den rigtige Microsoft Support ringer aldrig uopfordret op. Microsoft ringer kun, hvis du allerede har en aftale om det. 

Mange af disse svindelnumre drives fra kriminelle call centre i udlandet, hvor hold af svindlere er i gang døgnet rundt med at ringe til mennesker over hele verden.
Som IT-supporter modtog jeg engang en henvendelse fra en herboende iraner. Han var blevet ringet op af en mand, der hævdede, at der var et problem med hans PC. Manden bad iraneren tænde sin computer og downloade et fjernsupport-program og så etablere forbindelse til manden. Manden gjorde sine ting og rettede tilsyneladende problemet. Til sidst spurgte manden, om iraneren kunne tænke sig at købe et antivirusprogram, så han fremover ville være bedre beskyttet. Af taknemmelighed over supporten gik iraneren med på dette til et beløb på ca. 300 kr. og oplyste også sine plastikkortoplysninger til manden. Til sidst blev iraneren bedt om at slukke sin PC. 

Da samtalen var slut, slog det ned i iraneren, at det kunne være svindel. Han genstartede sin PC for at logge på sin netbank og checke, hvad der var sket, men nu var det umuligt at starte den, for ransomware havde låst computeren. Han skyndte sig at ringe til sin bank. Her fik han at vide, at der lige var hævet ca. 3.000 kr. på hans bankkonto. 

Han kom nogle dage senere til mig og spurgte om jeg kunne redde hans PC, for den var helt låst. Jeg nulstillede PC'en til fabriksindstillingerne, og så var den oppe at køre igen. 
En mand i Storbritannien, der kalder sig Jim Browning, besluttede sig for at gøre noget ved denne call center-svindel. Han forsøger at afsløre og finde ud af, hvilke call centre, der står bag især den såkaldte Tech Support Scam - telefonsvindel med teknisk support. 

Jim hackede sig ind i et call center i Indien, hvorfra svindlerne gik efter deres ofre.

Han opnåede adgang til optagne svindeltelefonopkald såvel som overvågningskameraoptagelser, der viser svindlerne i gang med arbejdet.

Det, Jim gjorde, var ulovligt – men han siger, han ønsker at standse svindlerne, og han overlod sine optagelser til det britiske tv-program BBC Panorama.
Den 30-årige administrerende direktør og en af de to 
ejere af call centret, Amit Chauhan, der har en lejlighed 
til 500.000 rupier om måneden (ca. 45.000 kr.). Han er 
blevet anholdt. Call centret havde 50 unge ansat. 

Call centret benyttede malware til at hacke sig ind i britiske borgeres computere og låse skærmen. Derefter ringede de ansatte brugerne op og bad dem om et engangsbeløb på 100.000 rupier (ca. 9.000 kr.) for at låse skærmen op igen. Brugerne havde ikke andet valg end at betale pengene, hvis de ønskede deres pc'er op at køre igen. Dette skete mellem januar og september 2019. 

Chauhans kontorer på fem etager i Sonit Tower i Udyog Vihar blev ransaget 3. marts 2020. Flere harddiske, dokumenter om tre bankkonti med i alt 30 millioner rupier (2,68 millioner kr.) og bærbare pc'er blev beslaglagt fra kontoret. Politiet har mistanke om, at Chauhan kan have flere andre bankkonti og forsøger at spore pengene.  
Bemærk: Videoklippene i denne artikel er på engelsk. Du kan du slå simultan taleoversættelse til skriftlige, engelske undertekster til. Via tandhjulet ⚙️ i afspilleren kan du endvidere vælge automatisk simultan oversættelse fra engelske til danske undertekster. Du kan også gøre underteksterne større, ændre farve m.m. Er du ikke så engelskkyndig, kan du dermed alligevel få noget ud af videoklippene.
Du kan herunder se et ca. 6 minutter langt filmklip fra den britiske tv-station BBC om sagen, "Kriminelle på overvågningskamera taget på fersk gerning - udspionering af telefonsvindlere". Her hører du om deres forretningsmodel og chefens holdning til sine "kunder".


Jim Browning er meget aktiv på YouTube med at udstille disse svindlere. Han har sin egen kanal, hvor han har lagt stribevis af afslørende videoer ud.

Du kan se en liste over hans videoer på  hans YouTube-kanal om svindel, der udgår fra call centre, her.

I ovennævnte BBC-video henvises til et call center i Gurugram i Indien. Jim har lagt en ca. 3 minutter lang video om det indiske politis razzia mod call centret ud på sin kanal. Se den herunder.


Jim Browning har lagt en række videoer ud på sin kanal, der viser, hvordan denne svindel foregår i detaljer. Se denne 20 minutter lange video på engelsk:


Browning viser herunder en række tilfælde, hvor han selv ringer op til call centrets svindlere og konfronterer dem direkte, og spørger til, hvor de opholder sig geografisk, tiltaler dem med deres officielle navne, og hvorfor de deltager i svindel, mens han samtidig følger med på både call centrets egne overvågningskameraer og via de menige ansatte svindleres PC-skærme, hvis indhold allerede overvåges af mellemledere. Se og lyt til deres reaktioner her. Det er meget interessant (og sjovt!). 

Inderes reaktioner på afsløringen af scam-call-centret

Call centret har ringet mange borgere op i engelsktalende lande som USA, Australien og Storbritannien.

Hvordan reagerer almindelige indiske borgere på afsløringen af scam-call-centret i Indien, som narrer penge fra britiske borgere i Storbritannien?

Der er flere reaktioner i indiske nyhedsmediers kommentarspor til artikler om anholdelsen af bagmanden. 

Nogle synes, at "Det har briterne godt af!" 

Sådan tænker de i betragtning af, hvordan briterne har behandlet den indiske befolkning før Indiens uafhængighed i 1947. De tænker noget i retning af "payback time" - altså som en slags tilbagevendende karma til briterne for de ugerninger, de måtte have begået under briternes overherredømme i Indien. 

Andre tænker anderledes. Nogle siger, "Vent, så opfører vi os jo ligesom dem! (briterne) Så er vi ikke selv bedre end dem. Skal vi ikke i stedet tage ved lære af dette? Vi behøver ikke at gentage det."

Du kan læse mere om fuptelefonopkald fra telemarketingsfirmaer og udenlandske call centre, og hvad du selv kan gøre for at standse disse opkald på din mobiltelefon her.

Hvis du vil vide mere

I bogen ”Bliv sikker på nettet” er skrevet om denne type og flere andre slags svindelnumre, og hvordan man kan gardere sig mod dem. Her kan læses om bl.a.:
  • Kapitel 10 – E-mailsvindel og phishing – side 153-203 – en hel række forskellige måder, vi udsættes for svindel på.
  • Telefon-phishing – side 170 – Om ”Microsoft Support”
  • Online-datingbedrag – side 173-180 – om forskellige måder kærlighedshungrende bliver snydt via Internettet.
  • Svindel med e-mails fra administrerende direktører – side 185-186.·
Bogen, der henvender sig til den almindelige borger, kommer ind på en lang række emner fra antivirus, NemID-svindel, børns sikkerhed på nettet til 16 korte råd om online-sikkerhed. Bogen kan findes hos både fysiske og onlineboghandlere.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, forfatter til ”Bliv sikker på nettet”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar